کد مطلب:39228
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
آيا امام حسين( از شهادت خود خبر داشت؟
هنگامي كه امام حسين( تصميم به قيام بر عليه يزيد و حكومت جابرانه او گرفتند و افراد مصلحت انديش، زبان به اندرز گشوده و گفتند : شما تصميم خطرناكي گرفته ايد و ممكن است جان عزيز خود را از دست بدهيد و مصلحت نيست به چنين اقدامي دست بزنيد. امام( در جواب ايشان استناد به رؤيايي (كه براي امام در حكم يك وحي قطعي است) كه شهود كرده بودند، كردند و فرمودند : در عالم رؤيا جدم به من فرموده است : ان الله شاء ان يراك قتيلا يعني خداوند اراده كرده است كه ترا كشته ببيند.
استاد مطهريره در توضيح واژه اراده، كه در روايت آمده مي فرمايند : كلمه مشيت خدا يا اراده خدا كه در قرآن نيز بكار رفته است در دو مورد به كار مي رود كه يكي را اصطلاحاً اراده تكويني و ديگري را اراده تشريعي مي گويند. اراده تكويني يعني قضا و قدر الهي كه اگر به چيزي قضا و قدر الهي تعلق بگيرد، معنايش اينست كه مسأله قطعي است و در مقابل آن نمي توان كاري كرد.و معناي اراده تشريعي اينست كه خدا اينطور راضي است و خدا اينچنين مي خواهد، مثلاً اگر در مورد روزه مي فرمايد : يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر(2) يعني خدا براي شما راحتي را مي خواهد نه سختي را، و در مورد ديگري كه ظاهراً زكات است ميفرمايد : يريد ليطهركم(3) يعني خداوند بوسيله زكات خواهان پاكي شماست و رضاي حق در اينست و مصلحت است و رضاي حق هميشه در مصلحت است و مصلحت جهت كمال فرد و بشريت. بنابراين در حديث مذكور اراده به معناي رضايت حق و مصلحت در كشته شدن امام حسين( مي باشد.(4) علاوه بر اين، مكرر مسأله شهادت امام حسين( توسط رسول مكرم اسلام( و حضرت علي( و حضرت فاطمه ( بيان شده بود.
دوست عزيز، با توجه به مطالبي كه به عرضتان رسيد معلوم مي شود كه مسأله كشته شدن ايشان مسأله واضحي بود، و خطر اين سفر را همه، حتي افراد عادي پيش بيني مي كردند و با توجه به گفته اي كه از امام حسين( نقل شد ايشان نيز مسأله كشته شدن را نفي نكردند اما فرمودند مصلحت و رضاي حق در كشته شدن من است، بنابراين ايشان مي دانستند كه در اين قيام كشته خواهند شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع و مآخذ :
1. بحارالانوار، ج44،مجلسي، ص364
2. سوره مباركه بقره / آيه 185
3. سوره مباركه مائده / آيه 6
4. حماسه حسيني، ج1، استاد مطهري، ص398
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.